Wehkamp:
Hallo mijn
naam is Robbin Lueks ik ben 18 jaar oud.
Ik volg de studie: International business school aan het Rijnijssel in Arnhem.
Bij het vak e-marketing hebben we een opdracht gekregen: Maak een eigen weblog waarop je een uniek eigen gekozen bedrijf gaat beschrijven. Het bedrijf dat ik gekozen heb is Wehkamp daar vertel ik later meer over. Op de weblog komen de volgende punten terug: uitleg e-marketing en uitleg opdracht, uitleg keuze bedrijf, omschrijving van prodcuten/diensten, doelgroep Wehkamp en de promotie online en offline.
Ik volg de studie: International business school aan het Rijnijssel in Arnhem.
Bij het vak e-marketing hebben we een opdracht gekregen: Maak een eigen weblog waarop je een uniek eigen gekozen bedrijf gaat beschrijven. Het bedrijf dat ik gekozen heb is Wehkamp daar vertel ik later meer over. Op de weblog komen de volgende punten terug: uitleg e-marketing en uitleg opdracht, uitleg keuze bedrijf, omschrijving van prodcuten/diensten, doelgroep Wehkamp en de promotie online en offline.
E-Marketing
E-marketing is eigenlijk een verzamelnaam voor alle toepassingen die
beschikbaar zijn om uw omzet via internet te doen stijgen. Eén van de belangrijkste
toepassingen van e-marketing is mailing. Je kan je bestaande klantenrelaties onderhouden door
geregeld nuttige informatie te sturen of je kan er nieuwe klanten mee aan
trekken.
Voor het vak
e-marketing hebben we de opdracht gekregen een weblog te schrijven over een
door jou gekozen bedrijf. Waar een aantal punten in terug moeten komen:
· Uitleg
vak en opdracht
· Uitleg
keuze bedrijf.
· Omschrijving
van producten / diensten
· Doelgroep
bedrijf
· Promotie
online en promotie offline
Tijdens de les op vrijdag 9 december 2011 kregen we
een lijst met allerlei verschillende bedrijven daarop. We mochten allemaal één
bedrijf kiezen. Ik zag Wehkamp tussen het rijtje staan, het sprak mij direct
aan. Ik herinner me de dikke boeken die je eens in de zoveel tijd weer in de
brievenbus kreeg nog. Ik ben dezelfde les al begonnen aan het verzamelen van
informatie over dit bedrijf en kwam achter een aantal leuke 'weetjes'
Omschijving van producten / diensten
Het bedrijf
Wehkamp heette eerst 'Wehkamp's fabriekskantoor' wat toen nog alleen matrassen
en bed textiel verkocht. Klanten konden dit bestellen via advertenties in
damesbladen en in radiobodes en dit werd dan per post thuisbezorgd.
Vrijwel vanaf het begin speelde automatisering van de administratie en het adressenbestand een belangrijke rol in het succes van Wehkamp. Door de jaren heen heeft Wehkamp een omvangrijke klantendatabase opgebouwd wat leidde tot het begrip: Wehkamp in Nederland.
Vrijwel vanaf het begin speelde automatisering van de administratie en het adressenbestand een belangrijke rol in het succes van Wehkamp. Door de jaren heen heeft Wehkamp een omvangrijke klantendatabase opgebouwd wat leidde tot het begrip: Wehkamp in Nederland.
Na tien jaar
werden de aandelen van Wehkamp verkocht aan The Great Universal Stores in
Londen. Die op hun beurt een vestiging in Maurik en het hoofdkantoor in Zwolle
opende.
Nog een
belangrijke dienst die Wehkamp verrichtte was het introduceren van een voice
response systeem, met dit systeem konden klaten 24 uur per dag hun bestellingen
plaatsen per telefoon. Sinds 1995 heeft Wehkamp ook haar eigen website met als
publiekstrekker een veilig van de dag, een paar artikelen zijn die dag
afgeprijst. In 2006 is Wehkamp volledig van het catalogus imago afgestapt en is
zij zich volledig gaan richten op de internetsite. Het assortiment wat te zien
is op de website bestaat uit zo'n 100.000 artikelen verdeeld over Fashion,
Living & Hardware. Ook hebben zij actie's waar ze bekender door zijn
geworden: de kortings- 4daagse is hier één voorbeeld van.
27 mei 2009
won wehkamp.nl voor de derde maal de usability award. Het online warenhuis mag
zich met deze onderscheiding wederom een jaar lang de meest
gebruiksvriendelijke website van Nederland noemen.
Beschrijf de
doelgroep van Wehkamp:
In het begin
van de website van Wehkamp richtte zij zich op mannen. Doordat het aantal
bestellingen van de catalogus sterk terug liep, en niet werd gecompenseerd met
de opbrengsten uit de website.
De website
had in die tijd ook een zeer beperkt aanbod. Hierdoor dreigde een einde te komen aan
Wehkamp. Dit werd door Ton van Eijk voorkomen, hij werdt door Paul Nijhof
binnen gehaald en aan hem de schone taak om zo snel mogelijk Wehkamp in een
nieuw jasje te steken. Dit pakte goed uit voor Wehkamp, hoewel het hele roer
omging behaalde Wehkamp weer winst. De doelgroep mannen ging voor een groot
deel van de baan en er wordt nu meer gericht op vrouwen. Dit blijkt ook uit
onderzoek ruim 72% van de bezoekers van de website is vrouw.
Een manier
om de nieuwe merkwaarden over te brengen, was anders gebruik te maken van beeld. Met
stijlvol beeld, soms abstract. Een ander manier is het gebruik van social
media. Van Eijk: ‘We zijn het vierde grootste Nederlandse bedrijf dat actief is
op Twitter.’ Wehkamp bekijkt ook
mobile-mogelijkheden, en is bezig met ‘social
shopping’ .
Een citaat van Ton van Eijk:
Een citaat van Ton van Eijk:
‘Het aantal
klanten is gestegen met 23 procent, 51 procent daarvan is jonger dan 35 jaar.’
1,8 miljoen consumenten hebben een persoonlijk account aangemaakt. De nieuwe
doelgroep die Wehkamp voor ogen had, is volgens Van Eijk voor 100 procent
bereikt.
Het applaus was luid en welgemeend
na de bekendmaking van Marketeer of the Year 2010, bij het Marketeer
of the Year-event in de Elicium in de Amsterdamse RAI. Ton van Eijk van
Wehkamp.nl was de verdiende winnaar.
Als marketing director deed Van Eijk de papieren catalogus de deur uit en veranderde hij in slechts acht maanden tijd (januari-augustus 2008) het ‘stoffige’ postorderbedrijf Wehkamp in een online retailer met een nieuw, verrassend imago. Een megaprestatie, vond de jury (en de zaal).
Als marketing director deed Van Eijk de papieren catalogus de deur uit en veranderde hij in slechts acht maanden tijd (januari-augustus 2008) het ‘stoffige’ postorderbedrijf Wehkamp in een online retailer met een nieuw, verrassend imago. Een megaprestatie, vond de jury (en de zaal).
Op dit
filmpje is een stukje te zien over Dhr van Eijk en de 'Marketeer of the Year'
award die gewonnen is door Wehkamp.
Promotie online:
Wehkamp is zo’n grote online winkel waar heel wat mensen dagelijks bestellingen in plaatsen. Het aanbod van online winkels hoeft ook absoluut niet meer onder te doen voor het aanbod in fysieke winkels, sterker nog, er zijn maar weinig winkels die met het aanbod van Wehkamp kunnen concurreren.
De prijs is natuurlijk uitermate belangrijk wanneer u beslist om aankopen te doen, en dat is online niet anders. Om de prijs te drukken hebben grote winkels als Wehkamp er voor gekozen om regelmatig promoties te houden, maar dat is niet het enige. Het is immers bij nagenoeg iedere webwinkel ook wel mogelijk om gebruik te maken van een zogenaamde waardebon. De Wehkamp waardebon staat klanten toe om een bepaalde extra korting te verrekenen bij het afhandelen van hun bestelling. Op verschillende ogenblikken wordt er door Wehkamp zelf een waardebon uitgegeven. Dit kan zijn omdat het bijvoorbeeld feestdagen zijn of omdat u voor een bepaald bedrag een aankoop heeft gedaan. U kunt er echter ook voor kiezen om een waardebon gewoon aan te kopen en hem daarna cadeau te doen aan iemand. Wie weet koopt die persoon er dan nog wel wat leuks mee voor u!WIl je een Wehkamp.nl waardebon hebben? Kijk dan op:
Promotie offline:
In de auto luisterend naar radio 538 hoor je ieder uur reclame over verschillende webshops. Langs de weg staan enorme billboards met tevens reclames voor veelal diezelfde webwinkels. Maar niet voor alle producten die middels webshops worden aangeboden wordt offline reclame gemaakt. Is het wel voor ieder product nodig om voor een online shop, offline promotie te maken?
De grootste webshops van Nederland zoals bol.com en wehkamp.nl promoten hun winkel zowel offline met spotjes en posters als online door middel van banners en e-mails. Dit vergt een behoorlijk marketingcommunicatie budget, terwijl de kleinere webshops hier het geld niet voor hebben. Ben je dan als internetwinkel afhankelijk van je budget dat bepaald of succesvol wordt? Ik denk van niet.
Geheel afhankelijk van een product zijn de communicatiemiddelen die je als webshop in moet zetten om de doelgroep te bereiken. Online een doelgroep bereiken is naar mijn mening goed mogelijk. Er zijn tegenwoordig tal van manieren om je boodschap te uiten. Social media bieden de mogelijkheden om een webshop te promoten. Via Facebook en twitter zie ik regelmatig startende ondernemers, vaak nog studenten, die hun webshop zo proberen te promoten. Zonder budget weten zij hun doelgroep toch te bereiken. Of dit ook leidt tot meer verkeer naar de webshops en dit uiteindelijk ook de conversie verhoogt is dan nog wel de vraag. Afhankelijk van het product, de doelgroep en het budget ben je als online winkelier in elk geval wel als je offline en/of online je webshop gaat promoten.
Goed uitgelegd .. vergroot mijn kennis veel.
BeantwoordenVerwijderenkorting wehkamp
korting wehkamp